بسیاری از مدرسان صداسازی به هنرجویان خود می گویند که کلیه تجهیزات صداسازی آنها در بدنشان قرار دارد، ولی بسیار مهم است که چگونه از این تجهیزات استفاده کنم و بسیار مهم است که خروجی این صدا چگونه باشد و چه کنیم که صدای خوب و قدرتمندی داشته باشیم؟

مهم نیست که قصد سخنرانی داریم یا خوانندگی یا حتی مکالمات روزمره، با آموزش صحیح، تنفس صحیح و تمرین صحیح می توانیم به یک صدای خوب دست پیدا کنیم.

فرقی نمی‌کند که شما خواننده باشید، یا مداح یا سخنران یا یک مجری یا حتی یک فروشنده! داشتن یک صدای خوب و قدرتمند برای هر زن و مردی ضروری است تا به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند.

در اینجا با چند روش تمرینی آشنا می شویم:

۱٫تمرین تنفس با گفتن “هِس”

قبل از خوابیدن (در رختخواب) و دقیقاً موقعی که از خواب بیدار می شوید این تمرین را به مدت ۵ دقیقه انجام دهید، این تمرین به شما کمک می کند که کنترل بهتری روی تنفس دیافراگمی داشته باشید، در سخنرانی ها بسیار مهم است که کنترل هوا را در اختیار داشته باشیم برای داشتن صدایی قدرتمندتر، عمیق تر و زیباتر.

تمرین ۱-۱:

در حالت درازکش دستان خود را بر روی پرده دیافراگم که تقریباً زیر جناق سینه قرار دارد، قرار دهید تا جایی که می توانید تنفس عمیق انجام دهید و به حرکت دست خود که روی پرده دیافراگم قرار دارد دقت کنید. (در این حالت تنفس دیافراگمی به خوبی انجام می شود)

تمرین ۲-۱:


در حالت درازکش تمرین ۱- به آرامی هوا را خارج کنید و همراه با صدای “هِس” و البته این تمرین را به آرامی و به صورت یکنواخت انجام شود.

*توضیح: صدای “هِس” به صورت یکنواخت تولید شود.

تمرین ۳-۱:

ببینید چقدر زمان می برد تا هوای بازدم کامل خارج شود، در اولین تلاشها شاید خیلی سریع هوا خالی شود ولی به تدریج خواهید دید که زمان بیشتری طول می کشد تا هوا کاملاً خارج شود.


۲٫تنفس دیافراگمی در حالت ایستاده (هنگام صحبت، سخنرانی و خوانندگی)

دومین مورد برای داشتن صدای خوب و قدرتمندی که در ذهن داریم این است که اگر هنگام ایستادن اعضای بدن در حالت مناسب و ریلکس نباشد عملاً تنفس دیافراگمی ما انجام نخواهد شد.

تمرین۱-۲:

برای بهتر حس کردن و داشتن حالت مناسب ابتدا حتماً تمرین را به حالت درازکش انجام دهیم (طاق باز) به این صورت که یک کتاب را روی شکم خود (پرده دیافراگم) قرار داده و به بالا و پایین رفتن کتاب حین تنفس دقت شود.

حالت دم:

حالت دم:

صدا

حالت بازدم:

صدا

تمرین۲-۲:

اولین بار که احساس کردید در حالت درازکش تمرین تنفس را راحت انجام می دهید و ریلکس هستید می توانید بایستید و این تمرین را در حالت ایستاده انجام دهید.

تمرین۳-۲:

حتماً دقت کنید که در حالت ایستاده سرشانه ها و سینه نباید حرکت کند و بالا و پایین برود فقط دیافراگم و نواحی دورشکمی باید از هوا خالی و پر شود و حتماً بدن باید در حالت ریلکسیشن باشد و هیچ گرفتگی یا سفتی در هیچ جای بدن نباید باشد.

صدای زیبا و قدرتمند

۳٫دهان خود را به هنگام صحبت (سخنرانی یا آواز) به خوبی باز کنید.

یکی از علل صدای ضعیف برخی از افراد خوب باز و بسته نکردن دهان است. زمانی که دهان را کم باز می کنیم فضای کمتری به صدا برای تولید می دهیم پس قطعاً صدای ضعیف تری خواهیم داشت در این حالت طنین افکنی دوباره صدا به خوبی انجام نمی شود در حالی که اگر دهان خود را هنگام ادای کلمات خوب باز و بسته کنیم و کلمات را به صورت صحیح ادا کنیم فضای بیشتری برای طنین افکنی به صدا می دهیم و حفره دهانی بیشتر باز می شود و صدا قدرتمند خواهد شد.


تمرین۱-۳:

بهترین تمرین برای باز و بسته کردن صحیح دهان استفاده از انگشت سبابه و یا خودکار است به این حالت که انگشت یا خودکار را میان دندان های جلو قرار داده و شروع به صحبت کنیم، در این حالت مجبوریم دهان خود را بیشتر باز و بسته کنیم و تمرین صحبت جلوی آینه هم به ما کمک می کند که حالت گفتار خود را بررسی کرده و ضعف های خود را رفع کنیم.

fane-bayan